Slutkonferens för SMALEI: Folkbildning och vuxenutbildning för en hållbar framtid

Under tre år har Glokala deltagit i projektet SMALEI, för att stärka folkbildningsorganisationers hållbarhetsarbete och kapacitet att bidra till en transformering av samhället. 26 februari hölls en avslutande halvdagskonferens i Bryssel, där flera av projektets resultat presenterades.

Den 26 februari hölls SMALEI:s slutkonferens: Empowering Adult Learning and Education for a Sustainable Future i Bryssel. Konferensen, som anordnades av EARLALL och EAEA, markerade kulmen på Erasmus+ projektet SMALEI, som har ägnats åt att stärka hållbarhetsarbete inom folkbildning och vuxenutbildning. Genom projektets innovativa verktyg och policyrekommendationer har SMALEI syftat till stödja hur folkbildnings- och vuxenutbildningsaktörer bidrar till den gröna omställningen.

Evenemanget, som hölls vid Baskiens delegation i Bryssel, fungerade som ett forum för opinionsbildare, beslutsfattare, utbildare och civilsamhällesrepresentanter, där SMALEI:s resultat utforskades och den avgörande roll som folk- och vuxenutbildning spelar för att främja en hållbar framtid diskuterades. Inledningsanförandet av Inge Gorostiaga Luzárraga, generaldirektör för digital transformation och avancerat lärande vid den baskiska regeringens utbildningsministerium, angav tonen för dagen. Hon lyfte fram folk- och vuxenutbildnings transformerande kraft och konstaterade att det ger individerna de färdigheter och den motståndskraft som krävs för att navigera på en föränderlig arbetsmarknad och ta itu med globala hållbarhetsutmaningar.

En av de viktigaste diskussionerna handlade om utvecklingen av hållbarhetskompetenser, med en insiktsfull presentation av Ulrike Pisiotis, policyansvarig vid Europeiska kommissionens generaldirektorat för utbildning, ungdom, idrott och kultur. Hon betonade behovet av att utbildningssystemen bättre förbereder individerna för klimatutmaningarna, särskilt med tanke på att över 75 procent av ungdomar världen över uttrycker oro för framtiden. Pisiotis presenterade GreenComp, det europeiska kompetensramverket för hållbarhet, som beskriver de nyckelkompetenser som studerande behöver för att agera ansvarsfullt och förutseende för planeten. Hon betonade vikten av att integrera hållbarhetskompetenser i läroplanerna, särskilt framtidstänkande, som ofta förbises i traditionella utbildningssystem.

Samtalet övergick sedan till att handla om arbetsmarknaden, med Tatjana Babrauskienė, ledamot av Europeiska ekonomiska och sociala kommittén och chef för internationella relationer vid Litauiska fackförbundet för utbildning och vetenskap. Hon lyfte fram den enorma potentialen för jobbskapande i EU:s gröna omställning och uppskattade att upp till fem miljoner nya jobb skulle kunna skapas fram till 2050. Men hon pekade också på det stora kompetensgapet, där över 60 procent av européerna saknar de kvalifikationer som krävs för gröna jobb. För att ta itu med denna utmaning, betonade hon, krävs en samlad insats för att integrera vuxenutbildning i hållbarhetspolitik och strategier för utveckling av arbetskraften.

Ett centralt inslag i konferensen var introduktionen av SMALEI:s nyckelresurser som är utformade för att hjälpa folk- och vuxenutbildningsorganisationer att integrera hållbarhet i sin verksamhet. Andrea Bernert-Bürkle från Volkshochschulverband Baden-Württemberg presenterade Sustainability Matrix, ett verktyg som syftar till att vägleda institutioner genom utvecklingen av hållbara strategier. Deltagarna deltog i en interaktiv workshop där de utforskade matrisens fem nyckelområden. Som komplement till matrisen introducerade August Nilsson från Glokala folkhögskolan Workbook, en praktisk guide för att integrera hållbarhet i den dagliga verksamheten. Arbetsboken är fullspäckad med övningar och mallar och fungerar som en praktisk resurs för institutioner som arbetar med grön omställning. Senare visade Erdem Vardar från Yuva upp SMALEI Digital Academy, en MOOC (Massive Open Online Course) som gör det möjligt för organisationer att få tillgång till självdrivet lärande.

Interaktiv workshop
Genom en deltagande session fick konferensdeltagarna möjlighet att fundera över hur dessa verktyg kan anpassas till deras organisationer. Många uttryckte särskilt intresse för gröna kompetenser hos utbildare, HR-strategier och sektorsövergripande samarbete. De lyfte också fram behovet av ett starkare politiskt stöd för att överbrygga klyftan mellan vuxenutbildning och hållbar utveckling.

Leire Oreja från Tknika, det baskiska VET Applied Research Centre, fortsatte dagen med att presentera SMALEIs policyrekommendationer och färdplan för att integrera hållbarhet i folk- och vuxenutbildningsorganisationer. Hon underströk att en verkligt hållbar framtid kräver engagerade och välinformerade medborgare och att detta endast kan uppnås genom ett livslångt lärande som genomsyrar alla utbildningsområden.

Att gå vidare på egen hand – avslutande reflektioner och uppmaning att utforska mentorskapsmöjligheter

När konferensen närmade sig sitt slut reflekterade Charlotte Ede (EAEA) och Karolina Pisz (frilansande utbildare, medlem i sTOP) över projektets resultat och effekt. Under hela SMALEI har mer än 300 anställda inom folk- och vuxenutbildning i olika delar av Europa engagerat sig i initiativet och bidragit till ett växande nätverk av institutioner som arbetar för hållbarhet. Pisz betonade SMALEI-matrisens universella tillämpbarhet och arbetsbokens användbarhet när det gäller att hjälpa organisationer att föreställa sig en hållbar framtid.

SMALEI:s riktlinjer för mentorskap och kollegial granskning lanserades officiellt. För att stödja utvecklingen av hållbarhetspraxis i organisationer för vuxenutbildning är dessa riktlinjer avsedda som en utgångspunkt för 1) personliga mentorskap och 2) peer reviews (organisatoriska kollegiala granskningar). För att stödja lanseringen av riktlinjerna för mentorskap kunde partnerna ta del av ett par tryckta exemplar, och de bjöds också in att delta i evenemanget ”Mentor Your Way to Sustainability” den 26 mars, som kommer att bygga vidare på workshopen under slutkonferensen. Mentorskap är ett kraftfullt verktyg för institutioner att mötas, arbeta tillsammans och förbättra sin hållbarhet.


Översatt och anpassat från projektets hemsida, artikeln ”SMALEI Final Conference: A Milestone in Advancing Sustainability in Adult Learning”

Finansieras av Europeiska unionen. De synpunkter och åsikter som uttrycks är endast upphovsmannens [upphovsmännens] och utgör inte Europeiska unionens eller Europeiska genomförandeorganet för utbildning och kulturs (EACEA) officiella ståndpunkt. Varken Europeiska unionen eller EACEA tar något ansvar för dessa.